با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ موزه مردم شناسی و حمام مهدی قلی بیک مشهد
زیارت عاشورا

 

 

 

 

 

این موزه در کنار مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در ضلع غربی حرم مطهر رضوی واقع در خیابان اندرزگو 13، در بنای تاریخی حمام مهدی قلی بیک تأسیس شده است . برطبق اسناد موجود حمام مزبور در سال 1027ق توسط مهدی قلی بیک میرآخور باشی شاه عباس صفوی ، وقف آستان قدس رضوی گردید که پس از مرمت و بازسازی در سال 1385.ش به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد. در این موزه اشیایی از قبیل لوازم مورد نیاز در حمام های قدیمی ، انواع سماورهای ذغالی ، قندیل، ظروف مختلف، آبخوری، بخش نمایشگاه عکس قدیم و مردم شناسی به نمایش در آمده است.

گفتنی است افرادی که در حمام های آن زمان کار می کردند ، عبارت بودند از :

قهوه چی، دلّاک، جامه دار، قطار کش ( مسئول شستشوی لنگ ها و خشک نمودن شان در آفتاب ).

این بنا یکی از بزرگ ترین حمام های ایران است که وجه تمایزش با دیگر حمام ها نظیر حمام گنجعلی خان کرمان و یا فین کاشان و ... در نقاشی های موضوعی آن است که با تلاش مرمت کاران از لایه های هشتم و بعضاً سیزدهم زیرین به دست آمده اند.

محوطه ی ورودی حمام به وسیله ی یک پله و همراه با یک انحنای ملایم به هشتی کوچکی وصل می شود .

با عبور از 5 پله با همان انحنا به " سربینه " یا همان " رختکن " می رسیم که زیباترین بخش حمام است و با نقاشی و کاشی های زیر رنگی آراسته شده . تزئینات نقاشی 13 لایه است که قدیمی ترین لایه ی آن مربوط به دوره صفوی و جدیدترین لایه ، متعلق به دوره قاجار می باشد.

آخرین لایه ای که اکنون در معرض دید است، موضوعاتی چون زندگی اجتماعی مردم ، داستانهای شاهنامه ، ماه های سال سریانی ، چهار فصل و افسانه های قدیمی ایران را به تصویر کشیده است .

پس از گذر از رختکن ، فضایی به نام " هشتی " یا " میاندر " وجود دارد که ارتباط دهنده ی دو فضای سربینه و گرمخانه می باشد .

گرمخانه مربع شکل و دارای 4 ستون در وسط است که پوشش گنبدی شکل سقف ، مشتمل بر نورگیرها بر روی این ستون هاست.

نورگیری فضاهای مختلف حمام به دلیل قرار داشتن در داخل زمین از طریق نور گیر های کوچک و بزرگ تعبیه شده در سقف صورت می گرفته است . از دیگر قسمتهای حمّام که جلوه های ویژه هنری را در کنار فضاهای دیگر به نمایش می گذارداستخر آب است .

منبع : سرزمین من ایران



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:, | 10:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |